.
www.megastock.ru Здесь находится аттестат нашего WM идентификатора 306628194038

Розвиток комунікативних здібностей



Тренінг комунікативних навичок (спілкування)
Актуальність тренінгу:
Спілкування завжди було значимим у житті людини та її особистісному розвитку.
Проблема спілкування традиційно перебуває в центрі уваги вітчизняних соціальних психологів у звязку з її значимістю в усіх сферах життєдіяльності людини і соціальних груп. Людина без спілкування не може жити серед людей, розвиватися і творити.
У структурі міжособистісного спілкування виділяють основний зміст спілкування, а саме: передачу інформації, взаємодія, пізнання людьми один одного. Передача інформації розглядається як комунікативний аспект спілкування; взаємодія як інтерактивний аспект спілкування; розуміння і пізнання людьми один одного. Тому важливо вміти спілкуватися, грамотно доносити свої думки, щоб тебе могли зрозуміти.
Мета тренінгу: розвиток комунікативних навичок.
Завдання:
•    відпрацювати навички переконання
•    відпрацювати вміння знайти аргументи на користь своєї позиції
•    розвинути вміння знаходити підхід до людей
•    підкреслити важливість інтонацій у процесі комунікації.
•    розвиток вміння невербального засобу спілкування.
•    навчити ефективним способам спілкування.
Вимога до учасників:
Тренінг розрахований на школярів старших класів та студентів.
Кількість 10-16 чоловік.
План тренінгу
1. Організаційний момент (1 хвилина)
2. Вступна бесіда (2 хвилини)
3. Розминка:
    Вправа «Це моє імя» (20 хвилин)
Мета: Знайомство учасників тренінгу один з одним.
    Вправа «Сім богатирів» (20 хвилин)
Мета: Відпрацювати навички переконання, вміння знайти аргументи на користь своєї позиції, презентаційні навички.
4. Основна частина:
    Вправа «Сніданок з героєм» (30 хвилин)
Мета: потренувати вміння переконувати співрозмовника.
    Вправа «Передати одним словом» (20 хвилин)
Мета: підкреслити важливість інтонацій у процесі комунікації.
Обладнання: Картки розміром з візитну картку з надрукованими на них назвами емоцій.
    Вправа «Загальна увага» (10 хвилин)
Мета: - розвиток вміння невербального засобу спілкування.
    Вправа «Моя проблема в спілкуванні» (20 хвилин)
Мета: дізнатися, які проблеми існують у спілкуванні.
Обладнання: папір, ручки.
    Вправи «Уміння слухати» (25 хвилин)
Мета: Усвідомлення учасниками того, що в їх поведінці допомагає партнеру відкрито і детально говорити про свої проблеми та стан і що може погіршувати його стан. Ознайомлення з прийомами слухання.
5. Організаційний кінець:
    Вправа «Рукостискання» (1 хвилина)
Мета: Закінчити тренінг, підняти настрій.
Бесіда: 10 хвилин.
6. Рефлексія: 45 хвилин
Загальний час: 4 години.
Проведення тренінгу розраховане на два дні по дві години. Другого дня тренер просто продовжує проведення програми, розпочавши з обговорення минулого дня, такого собі налагодження контакту.

Доброго дня! Мене звуть ... Сьогодні я проведу для Вас тренінг, який буде присвячений спілкуванню.
Спілкування пронизує все наше життя, це така ж людська потреба, як вода і їжа. В умовах повної самотності у людини на шостий день починаються слухові і зорові галюцинації. Вона спілкується з цими неіснуючими образами.
Спілкування - це обмін інформацією за допомогою мови або жестів. Спілкування -  це комунікаційна взаємодія людей або соціальних груп.
Давайте познайомимося з вами, для цього ми відрекомендуємося один одному.
Вправа «Це моє імя» (20 хвилин)
По колу кожен по черзі називає своє імя. Потім він повідомляє про своє імя що-небудь.
Наприклад він може спробувати відповісти на такі питання:
Чи знаю я, хто його для мене вибрав?
Чи знаю я, що означає моє імя?
Хто ще в родині носив це імя?
Рефлексія (5 хвилин)
1.    Чи легко вам було розповідати про своє імя?
2.    Так чи ні, чому?

Нас оточує багато цікавого, причому весь світ навколо нас рухається і поспішає. Рухається все життя: відпочинок, робота, рідні, друзі, тобто все наше оточення не стоїть на місці. Але не забувайте, що все рухається навколо вас, ви цілком можете керувати всіма подіями, що відбуваються навколо вас. Саме основне - це правильне і легке спілкування з оточуючими людьми і всім світом, мистецтво спілкування дуже важливе вміння. Причому навчитися правильному, невимушеному і легкому спілкуванню, щоб всі вас зрозуміли і запамятали надовго, неважливо, хто це буде, друзі чи вороги, потрібно знайти підхід до всіх, потрібно з усіма легко спілкуватися.
Відомий психолог Дейл Карнегі радить уникати суперечок, як гримучих змій. Він вважає, що 90% з учасників суперечки переконується у своїй правоті ще твердіше, ніж раніше. Суперечка практично не можна виграти. Бо якщо ви із суперечки виходите переможцем, то втрачаєте друга, партнера. Це природно, оскільки людина відчуває себе незатишно, програвши в суперечці.
Зараз ми потренуємося переконувати.
Вправа «Сім богатирів» (30 хвилин)
Одна учасниця буде грати роль царівни. Хто хоче? Решта поділіться на команди по 3-4 учасники.
Давайте, для того щоб потренувати вміння переконувати, згадаємо і розіграємо казку А.С. Пушкіна про мертву царівну і сім богатирів. Зокрема, той епізод, де сім богатирів, у яких жила царівна, умовляють її вийти за одного з них заміж і залишитися з ними назавжди. У нашій казці буде те ж саме, але богатирі, що пройшли ряд тренінгів і володіють даром переконання, зможуть краще, ніж казкові, переконати царівну відмовитися від королевича Єлисея і залишитися в їх будинку. Кожна міні-група повинна буде підготувати найбільш привабливі пропозиції для того, щоб умовити царівну залишитися у них, показати їй всі переваги такого кінця казки.
Вам дається 5 хвилин на підготовку, після чого один посланник від кожної групи виступає, звертаючись до царівни зі своїми аргументами.
Рефлексія (10 хвилин)
1.    Після виступів царівна говорить про те, захотілося їй залишитися у богатирів, які плюси і мінуси побачила вона у виступах кожного.
2.    Які емоції ви відчували, виконуючи цю вправу?

Вправа «Сніданок з героєм» (30 хвилин)
Необхідний матеріал. Папір, олівці.
Уявіть собі наступну ситуацію: у кожного з присутніх є можливість поснідати з будь-якою людиною. Це може бути знаменитість сьогодення, або історична постать минулого, або звичайний чоловік, який справив на вас враження в якийсь момент його життя. Кожен повинен вирішити для себе, з ким він хотів би зустрітися, і чому.
Запишіть імя свого героя на аркуші паперу. Тепер поділитеся на пари, в парі треба вирішити з ким з двох героїв ви будите зустрічатися. На дискусію у вас 2 хвилини.
Тепер пари обєднуються в четвірки, яким, у свою чергу, необхідно вибрати тільки одного героя. На дискусію у вас так само 2 хвилини.
Тепер четвірки обєднуються між собою і протягом 2 хвилин обирають одного героя.
А тепер всі обєднуються, і вирішуєте з ким ви будите снідати.
Рефлексія: (10 хвилин)
1.    Чому залишився саме цей герой?
2.    Легко було поступатися і чому ви поступалися?

У спілкуванні не малу роль грає інтонація. Одну й ту ж фразу, слово можна сказати по-різному.
Вправа «Передати одним словом» (20 хвилин)
Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете слово «Привіт» з інтонацією, відповідної емоції, написаної на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.
Тепер я перемішую картки і ще раз вам роздам їх.
Таке ж завдання тільки тепер читаємо короткий віршик «кинули ведмедика на підлогу».
Список емоцій.
1)    Радість.
2)    Здивування.
3)    Жаль.
4)    Розчарування.
5)    Підозрілість.
6)    Смуток.
7)    Веселощі.
8)    Холодна байдужість.
9)    Спокій.
10)    Зацікавленість.
11)    Впевненість.
12)    Бажання допомогти.
13)    Втома.
14)    Хвилювання.
15)    Ентузіазм.
Рефлексія: (5 хвилин)
1.    Наскільки легко вдавалося вгадати емоцію з інтонацій?
2.    У реальному житті, наскільки часто в телефонній розмові ви по інтонації з перших слів розумієте, в якому настрої перебуває ваш співрозмовник?

Крім спілкування словами, є невербальне спілкування. Невербальне спілкування - це всі сигнали, символи, жести, манери, тембр, міміка, тобто немовні форм спілкування.
Вправа «Загальна увага» (10 хвилин)
Всі учасники гри виконують одне  просте завдання, будь-якими засобами, не вдаючись до фізичних дій і не розмовляючи, потрібно привернути увагу оточуючих. Завдання ускладнюється тим, що одночасно її виконують всі учасники.
Рефлексія: (5 хвилин)
1.    Кому вдалося привернути до себе увагу інших і за рахунок чого?

Все починається зі спілкування. Яким воно має бути? Існують певні правила спілкування. У різні часи в різних народів вони були різними. Але є основні, загальні для всіх.
Ось стародавні заповіді спілкування:
    довіряйте тому, з ким спілкуєтеся,
    поважайте того, з ким спілкуєтеся,
    спілкуючись з людиною, робіть це найкращим чином.
 Звертаючись до незнайомої людини, важливо, щоб слова були доброзичливими, доречними, щоб погляд і усмішка, і весь вигляд грали на вашу користь. При розмові потрібно дивитися людині в очі, а погляд повинен бути доброзичливим і ясним.

Зараз ми дізнаємося, які проблеми бувають у спілкуванні, і пошукаємо виходи.
Вправа «Моя проблема в спілкуванні» (20 хвилин)
Ви пишіть на окремих аркушах паперу в короткій, лаконічній формі відповідь на питання: «У чому полягає твоя основна проблема в спілкуванні?» Листки не підписуються. Листки згортаються і складаються в загальну купу. Потім кожен учасник довільно бере будь-листок, читає його і намагається знайти прийом, за допомогою якого він зміг би вийти з даної проблеми. Група слухає його пропозицію і оцінює, чи правильно зрозуміла відповідна проблема і чи дійсно пропонований прийом сприяє її вирішенню.
Рефлексія: (5 хвилин)
1.    Що ви відчували, виконуючи вправу?

Головну роль у спілкуванні відіграє мова. У процесі «говоріння» важливо буквально все: як звертаються до співрозмовника, про що йдеться спочатку, а про що потім, чи відповідають слова тону висловлювань і т.д. Ще стародавні філософи відзначали, що ведення бесіди - справжнє мистецтво.
Найважливіша невербальна складова процесу спілкування - вміння слухати. Коли людина уважно слухає іншу людину, в ньому буквально все - очі, поза, вираз обличчя звернені до мовця, що, у свою чергу, впливає на співрозмовника, допомагає йому сформулювати свої думки, розкритися, бути максимально щирим. Неуважність, байдужість можуть призвести до зворотного результату.
Вправи «вміння слухати» (25 хвилин)
Учасники групи сидять у колі.
Інструкція: Зараз ми зробимо невелику прогулянку по берегу моря. Сядьте, будь ласка, зручніше і повільно закрийте очі. Зверніть увагу на ваш подих, відчуєте його: Повітря проходить через ніс, горло, потрапляє в груди, наповнює ваші легені. Відчуйте, як з кожним вдихом у ваше тіло потрапляє енергія і з кожним видихом йдуть непотрібні турботи, переживання, напруження ... Зверніть увагу на ваше тіло, відчуйте його - від ніг до голови. Ви сидите на стільці (у кріслі), чуєте якісь звуки, відчуваєте подих вітру на вашому обличчі. Може бути, вам захочеться змінити позу зробіть це. А тепер уявіть, що ви опинилися біля моря. Ви повільно йдете по берегу. Озирніться уважно навколо: які вас оточують кольори, звуки, запахи ... Подивіться на небо, на море. Зверніть увагу на ваш стан: які емоції, почуття у вас виникають, як вони змінюються під час прогулянки. Ви нікуди не поспішайте і можете спокійно йти далі. Можливо, ви захочете зайти у воду і скупатися або посидіти на березі. Зробіть це ...
А зараз настала пора повернутися до цієї кімнати, в наше коло. Зробіть це в зручному для вас темпі: можете відразу відкрити очі або посидіти ще з закритими.
Зараз ми поділимося один з одним своїми враженнями. Для цього створимо групи по 3-4 людини. Постарайтеся, щоб в одній групі з вами опинилися в основному ті, з ким ви ще не працювали в групках.
(Після того як групи сформувалися.)
Зараз кожен по черзі розповість про свої враження, про ті образи, переживання, стани, які у нього виникали під час нашої «прогулянки», а інші будуть уважно слухати оповідача, не ставлячи питань, не коментуючи та не інтерпретуючи почуте. Постарайтеся вловити ті моменти, коли ви перестаєте слухати. На кожне розповідь витратьте приблизно 3-4 хвилини.
Після завершення цієї роботи пропонується повернутися в коло і поділитися враженнями - цього разу про роботу в малих групах.
Рефлексія: (5 хвилин)
1.    В які моменти ви переставали слухати?

Наш тренінг підходить до кінця.
Вправа «Рукостискання» (1 хвилина)
«Ми всі сьогодні плідно попрацювали, і всі заслужили вдячність. Поки я рахую до пяти, ви повинні встигнути подякувати один одному рукостисканням »
Рефлексія в кінці тренінгу: (15 хвилин)
«Отже, підібємо підсумки ...»,« Давайте ще раз визначимо, що ми обговорювали ... » Що забирайте з собою?
Я з вами прощаюся до побачення.






































Висновки

Отож, тренінг готовий до застосування на практиці. Але хотілося б звернути увагу на деякі особливості проведення даного тренінгу, зокрема на прорахунки з якими може стикнутись психолог при застосуванні даної програми.
До цих особливостей належать:
    Двофазність тренінгу.
Мається на увазі те, що обидві частини проводяться в різні дні, і діти дещо можуть забувати те, що було на минулому занятті, і тому психолог повинен приділяти час для актуалізації минулих знань, минулої зустрічі. Та й це може бути мало ефективно.
Також цей фактор може спричиняти те, що на другу зустріч деякі учасники можуть не зявитись в силу різних обставин, зокрема й через власну невмотивованість та незацікавленість, що може бути прорахунком самого психолога.
    Невдале налагодження контакту.
Тут психолог може стикнутися з проблемою невдалого налаштування контакту, адже учасники можуть бути мало знайомими, а часу на встановлення потрібного рівня довіри, контакту мало, адже це не великий тренінг, але тема достатньо особиста, і потребує безоціночного, некритичного ставлення, щоб учасники не боялись проявляти себе.
    Невелика результативність.
Так як тренінг є короткотривалим, а комунікація - процес складний і багатокомпонентний, тобто, щоб розвинути вміння комунікувати, слід розвивати різні аспекти спілкування такі, як вміння слухати, розуміти емоції, висловлювати власні, щирість і відкритість в контакті і т. д., і т. п., то 4 години є не достатніми для отримання великого ефекту.
Хоча як на мене, то вмілий тренер зможе з користю використовувати дану програму, мінімізуючи вплив цих факторів.

Дата публікації: 06.07.2011
Прочитано: 28214 разів